Schoolvisie
Wij willen ernaar streven onze leerlingen te begeleiden naar een zo ruim mogelijke zelfontplooiing en een evenwichtige menselijke groei.
Het volgende hebben wij daarbij voor ogen:
1. Kwalitatief hoogstaande leerprocessen
- De kinderen informatie laten verwerven, bevragen, verwerken, onderwijs op maat met aandacht voor welbevinden en betrokkenheid voor elk kind.
- Intellectuele vaardigheden ontwikkelen.
- Gebruik maken van eigentijdse leerprocessen, werkvormen en technieken; waar nodig en mogelijk het gebruik van differentiatie aanwenden en het zelfstandig werk bevorderen.
- Verantwoord gebruik van ICT (Informatie- en communicatietechnologie) in het lesgebeuren aanmoedigen.
- Vakoverschrijdend leren denken en werken met speciale aandacht voor historische achtergronden.
- Kinderen leren omgaan met kunst en cultuur in al zijn vormen, bevorderen van muzische vaardigheden, stimuleren tot creativiteit.
- Kinderen gevoelig maken voor en stimuleren tot bewegingsopvoeding en sport.
- Leren waarderen van enorme mogelijkheden van de techniek en een positief-kritische kijk aanleren op gebruik en grenzen van diezelfde techniek.
- Helpen zoeken en begeleiden voor een goede studiemethode.
2. Evenwichtige gevoelsontwikkeling en besef van waarden
- Bewondering en verwondering een plaats geven in de dingen van elke dag.
- Neiging tot grijpen en overheersen, helpen ombuigen tot openstaan voor en samen zoeken naar…
- Eerbied opbrengen voor elk kind zonder onderscheid, met een bijzondere zorg voor kansarme of leerbedreigde kinderen.
- Wegen openen tot persoonlijke inzet en engagement.
- Relatiebekwaamheid (o.a. door gezonde assertiviteit, actief luisteren, communicatietechnieken, …) bevorderen door groeiend inzicht in het menselijk handelen en bewuste aandacht voor de verwachting van de anderen.
- Mondiale vorming beogen, openheid en verdraagzaamheid voor het anders zijn.
3. Waardenopvoeding
- Aandacht voor eenvoud, oprechtheid in de omgang en optreden.
- Aansporen tot hartelijkheid voor iedereen.
- Actief ingrijpen om pestgedrag te voorkomen.
- Zin van samenwerking, orde en respect aanleren door o.a. duidelijke afspraken te maken.
- Kinderen stimuleren tot dienstbaarheid.
- Bevorderen van liefdevolle samenwerking, waardering voor elkaar en voor elkaars werk.
4. Gelovige opvoeding
- De gelovige grondhouding integreren in het geheel van de opvoeding.
- In levensechte godsdienstlessen de Blijde Boodschap verkondigen vanuit de Bijbel.
- Christelijke waarden als belangeloze liefde, geweldloosheid, onthechting, spirituele gelijkenis van alle mensen, de opdracht van en de kans op verzoening, in heel het schoolleven nastreven en beleven.
- Zin voor het mysterie geleidelijk aan bijbrengen.
- Respect (leren) opbrengen voor kinderen met een andere geloofsovertuiging.
- Gevoelig maken voor de dieptedimensie in dingen en mensen.
- Actieve samenwerking en betrokkenheid met de plaatselijke parochie stimuleren.
- Inbouwen van vieringen, gebeds- en stiltemomenten.
- Een kerngroep van pastoraal geëngageerden binnen de school stimuleren.
- De getuigeniskracht van het ‘voorleven’ centraal stellen.