Schoolvisie

Wij willen ernaar streven onze leerlingen te begeleiden naar een zo ruim mogelijke zelfontplooiing en een evenwichtige menselijke groei.

Het volgende hebben wij daarbij voor ogen:

1. Kwalitatief hoogstaande leerprocessen

  • De kinderen informatie laten verwerven, bevragen, verwerken, onderwijs op maat met aandacht voor welbevinden en betrokkenheid voor elk kind.
  • Intellectuele vaardigheden ontwikkelen.
  • Gebruik maken van eigentijdse leerprocessen, werkvormen en technieken; waar nodig en mogelijk het gebruik van differentiatie aanwenden en het zelfstandig werk bevorderen.
  • Verantwoord gebruik van ICT (Informatie- en communicatietechnologie) in het lesgebeuren aanmoedigen.
  • Vakoverschrijdend leren denken en werken met speciale aandacht voor historische achtergronden.
  • Kinderen leren omgaan met kunst en cultuur in al zijn vormen, bevorderen van muzische vaardigheden, stimuleren tot creativiteit.
  • Kinderen gevoelig maken voor en stimuleren tot bewegingsopvoeding en sport.
  • Leren waarderen van enorme mogelijkheden van de techniek en een positief-kritische kijk aanleren op gebruik en grenzen van diezelfde techniek.
  • Helpen zoeken en begeleiden voor een goede studiemethode.

2. Evenwichtige gevoelsontwikkeling en besef van waarden

  • Bewondering en verwondering een plaats geven in de dingen van elke dag.
  • Neiging tot grijpen en overheersen, helpen ombuigen tot openstaan voor en samen zoeken naar…
  • Eerbied opbrengen voor elk kind zonder onderscheid, met een bijzondere zorg voor kansarme of leerbedreigde kinderen.
  • Wegen openen tot persoonlijke inzet en engagement.
  • Relatiebekwaamheid (o.a. door gezonde assertiviteit, actief luisteren, communicatietechnieken, …) bevorderen door groeiend inzicht in het menselijk handelen en bewuste aandacht voor de verwachting van de anderen.
  • Mondiale vorming beogen, openheid en verdraagzaamheid voor het anders zijn.

3. Waardenopvoeding

  • Aandacht voor eenvoud, oprechtheid in de omgang en optreden.
  • Aansporen tot hartelijkheid voor iedereen.
  • Actief ingrijpen om pestgedrag te voorkomen.
  • Zin van samenwerking, orde en respect aanleren door o.a. duidelijke afspraken te maken.
  • Kinderen stimuleren tot dienstbaarheid.
  • Bevorderen van liefdevolle samenwerking, waardering voor elkaar en voor elkaars werk.

4. Gelovige opvoeding

  • De gelovige grondhouding integreren in het geheel van de opvoeding.
  • In levensechte godsdienstlessen de Blijde Boodschap verkondigen vanuit de Bijbel.
  • Christelijke waarden als belangeloze liefde, geweldloosheid, onthechting, spirituele gelijkenis van alle mensen, de opdracht van en de kans op verzoening, in heel het schoolleven nastreven en beleven.
  • Zin voor het mysterie geleidelijk aan bijbrengen.
  • Respect (leren) opbrengen voor kinderen met een andere geloofsovertuiging.
  • Gevoelig maken voor de dieptedimensie in dingen en mensen.
  • Actieve samenwerking en betrokkenheid met de plaatselijke parochie stimuleren.
  • Inbouwen van vieringen, gebeds- en stiltemomenten.
  • Een kerngroep van pastoraal geëngageerden binnen de school stimuleren.
  • De getuigeniskracht van het ‘voorleven’ centraal stellen.

Vrije basisschool Klavertje Vier